Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Walter Matthys

Walter Matthys

Walter Matthys is emeritus-hoogleraar Agressie bij kinderen, Universiteit Utrecht. Hij was als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Walter Matthys

Aandachtsgebieden

  • ODD, CD en gedragsstoornissen
  • Effect psychologische behandelingen
  • Neurocognitieve factoren
  • Sociale informatieverwerking

Publicaties

  • Van Rest, M. M., Van  Nieuwenhuijzen, M., Kupersmidt, J. B., Vriens, A., Schuengel, C., & Matthys, W. (2020). Accidental and ambiguous situations reveal specific information processing biases and deficits in adolescents with low intellectual level and clinical levels of externalizing behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 48, 1411-1424.
  • Matthys, W. (2019). Diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij kinderen. Amsterdam: Hogrefe.
  • Lochman, J.E. & Matthys, W. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Disruptive and Impulsive-Control Disorders. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Matthys, W. & Lochman, J.E. (2017). Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder in Childhood. (Second Edition). Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Geeraerts, S. B., Deutz, M. H., Deković, M.,  Bunte, T., Schoemaker, K., Espy, K. A., Prinzie,  P., van Baar, A., & Matthys, W. (2015). The Child Behavior Checklist dysregulation profile in preschool children: A broad dysregulation syndrome. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 54, 595-602.
  • Menting, A.T., De Castro, B., & Matthys, W. (2013). Effectiveness of the Incredible Years parent training to modify disruptive and prosocial child behavior: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 33, 901-913
  • Matthys, W., Vanderschuren, L.J.M.J., & Schutter, D.J.L.G. (2013). The neurobiology of Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder: Altered functioning in three mental domains. Development and Psychopathology, 25, 193-207.
  • Matthys, W., Vanderschuren, L.J.M.J., Schutter, D.J.L.G., & Lochman, J.E. (2012). Impaired neurocognitive functions affect social learning processes in oppositional defiant disorder and conduct disorder: Implications for interventions. Clinical Child and Family Psychology Review, 15, 234-246.
  • Schoemaker, K., Mulder, H., Deković, M., & Matthys, W. (2012). Executive functions in preschool children with externalizing behavior problems: a meta-analysis. Journal of Abnormal Child Psychology, 41, 457-471.
  • Matthys, W., Cuperus, J. & van Engeland, H. (1999). Deficient social problem-solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 311-321.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten