Dr. Marike Serra is ontwikkelingspsycholoog. Ze promoveerde in 1995 in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Serra adviseert bij Accare bestuurders, managers en professionals bij inhoudelijke ontwikkelingen in de jeugdhulp (denk aan evidence based werken, implementatie van richtlijnen en effectmetingen). Ook draagt ze actief bij aan het vormgeven van de transformatie in de jeugdhulp door samenwerking met gemeenten en met andere zorgaanbieders. Aandachtsgebieden Verbinding tussen zorg en onderzoek Zorginnovatie Zorgprogrammering Routine Outcome Monitoring, effectmetingen Praktijkonderzoek Publicaties Serra, M. (2018) Praktijkonderzoek. Kind & Adolescent Praktijk, (3) Vugteveen, J., de Bildt, A., Serra, M., de Wolff, M., & Timmerman, M. (2018). Psychometric properties of the Dutch Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in adolescent community and clinical populations. Assessment, 1-14. Holwerda, A., Labun, A., Heyse, L. en Serra, M. (2017) Met z’n allen aan de dialoogtafel. Kind & Adolescent Praktijk (1). Serra, M. (2016) Het best beschikbare bewijs. Kind & Adolescent Praktijk (3) Neef, M., Vet, L. & Serra, M. (2010) Sociale vaardigheidstraining voor jongeren met een autismespectrumstoornis Kind & Adolescent Praktijk, 2: 58-66. Serra, M. (2002).Verwerking van sociale informatie bij kinderen met pervasieve ontwikkelingsstoornissen: theorieën en modellen. Directieve Therapie, 22(2): 124-141. Serra, M., Loth, F.L., van Geert, P.L.C., Hurkens, E. & Minderaa, R.B. (2002). Theory of Mind in children with ‘lesser variants’ of autism: a longitudinal study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(7), 885-900. Van der Veen, L. Serra, M. van den Hoofdakker, B.J. & Minderaa, R.B. (2001). Sociaal onhandig. De opvoeding van kinderen met PDDNOS en ADHD. Assen: van Gorcum. Serra, M., Jackson, A.E., van Geert, P.L.C., and Minderaa, R.B. (1998). Interpretation of facial expressions, postures and gestures in children with Pervasive Developmental Disorders Not Otherwise Specified: Brief Report. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28(3), 257-263. Projecten en overige Vanuit Accare is Marike actief in twee Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd (Friesland en Groningen), in onderzoek naar de POH (Jeugdhulp bij de huisarts) en het onderzoek Ketenbreed Leren. Marike is hoofdredacteur van het vaktijdschrift voor professionals die werken in de jeugd-GGZ Kind en Adolescent Praktijk. Evidence en practice based jeugdzorg in tijden van transformatie Marike was van 2015 tot 2022 lid van de Wetenschappelijke Raad van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie Marike op LinkedIn