Marieke Schuppert is als kinder- en jeugdpsychiater werkzaam bij Accare, kinder- en jeugdpsychiatrie. Ze werkt op de polikliniek in Groningen in het team angst- en stemmingsstoornissen. Daarnaast is ze opleider kinder- en jeugdpsychiatrie en betrokken bij de bachelor- en masterfase van de geneeskunde opleiding in Groningen. Marieke is in 2012 gepromoveerd op een onderzoek naar de emotieregulatietraining voor jongeren met kenmerken van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Aandachtsgebieden Angst- en stemmingsstoornissen Persoonlijkheidsstoornissen Suïciderisicotaxatietrainingen voor medewerkers in de GGZ en de jeugdhulpverlening Publicaties Schuppert, H.M. (2016). Persoonlijkheidsstoornissen. Hoofdstuk 27 in: Leerboek ontwikkelingsstoornissen in de levensloop (red. W. Staal, J. Vorstman, R.J. van der Gaag. Uitgeverij de Tijdstroom Schuppert H.M., Albers C.J., Minderaa R.B., Emmelkamp P.M., Nauta M.H. (2014). Severity of Borderline Personality Symptoms in Adolescence: Relationship With Maternal Parenting Stress, Maternal Psychopathology, and Rearing Styles. Journal of Personality Disorders 7:1-14 Gemert, T.G. van, Schuppert, H.M., Wiersema, H.M. (2008; herziening 2014). Emotieregulatietraining voor jongeren met (symptomen van) borderline persoonlijkheidsproblematiek. In: Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (red.: Braet, C. & Bögels, S.). Amsterdam: uitgeverij Boom Schuppert, H.M., Timmerman M.E., Bloo J., van Gemert T.G., Wiersema H.M., Minderaa R.B., Emmelkamp P.M., Nauta M.H. (2012). Emotion regulation training for adolescents with borderline personality disorder traits: a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(12):1314-1323 Schuppert, H.M. (2012). Symptoms of Borderline Personality Disorder in Adolescents – assessment, treatment, and parental factors. (Dissertation) Schuppert, H.M., Albers, C.J., Minderaa, R.B., Emmelkamp, P.M.G., Nauta, M.H. (2012). Parental rearing and psychopathology in mothers of adolescents with and without borderline personality symptoms. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 27;6(1):29 Schuppert, H.M., Bloo, J., Minderaa, R.B., Emmelkamp, P.M.G., Nauta, M.H. (2012). Psychometric evaluation of the Borderline Personality Disorder Severity Index – IV – adolescent and parent version. Journal of Personality Disorders, 26: 628-640 Schuppert, H.M., Giesen-Bloo, J., Gemert, T.G. van, Wiersema, H.M., Minderaa, R.B., Emmelkamp, P.M.G., Nauta, M.H. (2009). Effectiveness of an emotion regulation group training for adolescents – a randomized controlled pilot study. Clinical Psychology and Psychotherapy, 16: 467-478 Gemert, T.G. van, Schuppert, H.M., Wiersema, H.M. (2009). Emotieregulatie training. Een programma voor adolescenten met emotieregulatie problemen: handleiding voor therapeuten. Amsterdam: uitgeverij Boom Gemert, T.G. van, Ringrose, J., Schuppert, H.M., Wiersema, H.M. (2009). Emotieregulatie training. Een programma voor adolescenten met emotieregulatie problemen. Amsterdam: uitgeverij Boom Projecten en overige Het geven en ontwikkelen van onderwijs is op dit moment de belangrijkste taak voor Marieke. Daarin richt zij zich op een brede doelgroep: bachelor en master geneeskunde en medisch specialisten opleiding; gastcolleges bij andere opleidingen; suïciderisicotaxatietrainingen intern en extern; bij- en nascholing aan huisartsen; scholing aan jeugdzorginstellingen. De thema’s van dit onderwijs zijn met name gericht op haar expertisegebieden, maar daarnaast ook op algemene kinderpsychiatrische thema’s en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Marieke op LinkedIn Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ