praktijkvoorbeeldWelke vormen van autisme zijn er? In het handboek dat kinderpsychiaters gebruiken om psychische stoornissen van elkaar te onderscheiden (‘classificeren’), wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen...
praktijkvoorbeeldWelke belemmeringen ervaren veel kinderen met autisme? Leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum worden belemmerd op de volgende gebieden. Sociale relaties, weinig interesses Kinderen met...
praktijkvoorbeeldExpertgroep Gedragsstoornissen (ODD/CD) De kennis over gedragsproblemen (ODD/CD) voor leerkrachten is samengesteld met dank aan de expertgroep bestaande uit: Marij Bosdriesz (adviseur Nederlands...
praktijkvoorbeeldWat kunnen de ouders en het gezin van een kind met een trauma doen? Wanneer ouders vermoeden dat hun kind schokkende ervaringen heeft opgedaan, doen ze er goed aan om hun kind extra steun...
praktijkvoorbeeldWat doet de behandelaar van een kind met een trauma? Wanneer duidelijk is of er sprake is van traumagerelateerde problemen, of eventueel al een diagnose is gesteld, stelt de behandelaar...
praktijkvoorbeeldWat kan ik als leerkracht van een kind met een trauma doen? Bij trauma is altijd behandeling (door een professionele behandelaar) en begeleiding (op school en thuis) nodig. De ervaring met vluchtelingenkinderen...
praktijkvoorbeeldHoe kun je een trauma vaststellen? De signalen waaraan ouders, leerkrachten en anderen in de omgeving van het kind traumatische problemen kunnen herkennen, zien er in...
praktijkvoorbeeldMet welke problemen gaat een trauma vaak samen? Getraumatiseerde kinderen lijden vaak ook aan andere psychische en lichamelijke klachten en andere problemen. Dat maakt het moeilijk om te...
praktijkvoorbeeldHoe ontstaat een trauma? Heel veel mensen maken in hun leven weleens een schokkende gebeurtenis mee. Verreweg de meesten lopen daarbij geen trauma op....
praktijkvoorbeeldWelke vormen van trauma zijn er? De psychische problemen bij (enkelvoudig) trauma komen meestal niet voort uit het kind zelf – zoals bij erfelijkheid – maar...