praktijkvoorbeeldEen kind in de klas met een psychisch probleem Gemiddeld zit er in elke klas een kind met een psychisch probleem. Net als alle kinderen verdienen ook zij het voor hen best mogelijke onderwijs.
praktijkvoorbeeldGedragsstoornissen bij kinderen Kenmerken van een gedragsstoornis bij kinderen, informatie over behandeling en handvatten voor scholen bij het ondersteunen en begeleiden van deze kinderen.
praktijkvoorbeeldTrauma bij kinderen Kenmerken van een trauma bij kinderen, en handvatten voor scholen om deze kinderen te ondersteunen en begeleiden.
praktijkvoorbeeldADHD bij kinderen Kenmerken van ADHD bij kinderen, informatie over behandeling en handvatten voor scholen bij het ondersteunen en begeleiden van deze kinderen.
praktijkvoorbeeldAutisme bij kinderen Informatie over autisme bij kinderen en handvatten voor scholen bij het ondersteunen en begeleiden van deze kinderen.
praktijkvoorbeeldScholen Veel leerkrachten hebben in de klas te maken met een leerling die psychische problemen heeft. Drie procent is in behandeling bij een psycholoog, orthopedagoog of kinderpsychiater. Goed onderbouwde kennis daarover is belangrijk voor scholen.
praktijkvoorbeeldMet welke instrumenten kun je een angststoornis vaststellen? Behandelaren kunnen bij het onderzoek naar angststoornissen gebruikmaken van een aantal instrumenten. Zij gebruiken meestal niet alle instrumenten, maar maken...
praktijkvoorbeeldExpertgroep Angst De kennis over angststoornissen voor leerkrachten is samengesteld met dank aan de expertgroep bestaande uit: Frits Boer (kinder- en jeugdpsychiater,…
praktijkvoorbeeldWat kan de behandelaar van een kind met een angststoornis doen? Nadat de diagnose is gesteld, of wanneer in elk geval duidelijk is of er sprake is van een angststoornis, stelt...
praktijkvoorbeeldWat kan de leerkracht van een kind met een angststoornis doen? Signaleren en bespreekbaar maken van angst Als leerkracht kun je een angststoornis niet oplossen; daar heb je hulp bij nodig...