praktijkvoorbeeldAlgemeen Sommige ouders en kinderen vragen zelf hulp voor de dwangproblemen. De aanmelding is echter niet altijd zo duidelijk. Veel kinderen...
praktijkvoorbeeldExpertgroep Psychotische stoornissen Het thema Psychotische stoornissen is in 2021 herzien met dank aan: Nick Goddard, kinder- en jeugdpsychiater, LEVVEL Yvonne de Jong,...
praktijkvoorbeeldMedicatie in de forensische jeugdpsychiatrie Delinquentie op zichzelf is niet te behandelen met medicatie, maar de onderliggende stoornissen (zoals ODD/CD) zijn wel met medicatie te...
praktijkvoorbeeldBronnen Došen, A. (2005). Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Kaal,...
praktijkvoorbeeldSamen stevig staan De training Samen stevig staan is gebaseerd op de evidence-based training Minder Boos en Opstandig, een training voor de normaal...
praktijkvoorbeeldUitdagende relaties In dit promotieproject staan de interactiepatronen van begeleiders centraal. Ondermeer wordt de invloed onderzocht van verschillende individúele factoren zoals zelfvertrouwen,...
praktijkvoorbeeldKlinisch beeld In de DSM-5 (American Psychiatric Association, 2013) zijn de naamgeving en definitie veranderd ten opzichte van de DSM-IV. In de DSM-5...
praktijkvoorbeeldLVB en dwang (OCS) Mensen zonder een LVB met dwangmatig gedrag of een "dwangneurose" verzetten zich tegen de dwang om zinloze activiteiten te verrichten...
praktijkvoorbeeldExpertgroep Vluchtelingenkinderen De tekst over ‘Hulp aan vluchtelingenkinderen’ is in 2020 geactualiseerd met dank aan: ⦁ Paula Ekster, GGZ Drenthe ⦁ Katinka...