Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Agenda

Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie: Complex, hoezo?

Logo van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie

Kom je op 20 november ook naar het Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie? Het wordt weer een inspirerend congres, met dit jaar als thema: Complex, hoezo? – Complexiteit in de jeugd-ggz.

In de jeugd-ggz hebben we dagelijks te maken met situaties die als complex worden bestempeld. Maar wat bedoelen we daar precies mee? Wanneer noemen we iets ‘complex’, en wat zegt dat over hoe we naar problemen en samenwerkingen kijken? Tijdens dit congres staan we stil bij hoe we omgaan met complexiteit – in casuïstiek, in systemen en in samenwerking met elkaar.

Er is aandacht voor actuele thema’s zoals het Deltaplan Jeugdtrauma en resistente depressie. Daarnaast is er ruimte voor verdieping in verschillende workshops, die vanuit diverse perspectieven reflecteren op de vraag wat complexiteit betekent in ons werk. Ook is er een muzikaal intermezzo.

Voor wie?

Het congres is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jongeren: kinder- en jeugdpsychiaters, klinisch- en GZ-psychologen, orthopedagogen, jeugdartsen, beleidsmakers, bestuurders, ervaringsdeskundigen, studenten en andere geïnteresseerden.

MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Je bent van harte welkom op 20 november.

Zie je daar!

Programma

09:00 Inloop en registratie
10:00 Opening door de dagvoorzitter
Ramon Lindauer
10:15 Plenaire lezing – Taal in de GGZ
Derek Strijbos (zie hieronder)
10:55 Plenaire lezing – Maakkracht
Jetske van Oosten (zie hieronder)
11:25 Pauze
11:50 Workshopronde 1

  • Genderdiversiteit bij jongeren – (nog niet bekend): Ervaringsverhaal interview-style
  • Complexe casuïstiek doorbreken – Ingrid van Gool: Bovenregionale expertisenetwerken
  • Aanpak complexe casuïstiek binnen jeugd-ggz-instellingen – Richard Holten: Praktijkvoorbeeld
  • Lichaamsgericht werken bij complexe vraagstukken – Fieke Klein Wassink: Ervaringsgerichte workshop
12:50 Lunch
14:00 Workshopronde 2

  • DevelopRoad onderzoek – Rianne de Soet: Complexiteit begrijpen door de verhalen van jongeren en behandelen centraal te stellen in wetenschappelijk onderzoek.
  • Complex trauma bij meerdere gezinsleden – Linda Gerits: Deltaplan Jeugdtrauma
  • Euthanasievraagstukken bij jongeren – Marco Bottelier: Nieuwe richtlijn euthanasie bij jongeren
  • Psychiatrie en LVB – Marielle Dekker en Sammie Roording: Academische Werkplaats Kayak over complexiteit van behandelen jongeren met LVB en psychiatrische klachten
15:00 Pauze
15:15 Intermezzo
Carlijn Hoogeveen
15:45 Plenaire lezing – RET-monitor: wat werkt en hoe leren we daarvan?
Sarah van der Weele (zie hieronder)
16:20 Prijsuitreiking suffugiumwinnaar
16:30 Afsluiting
16:45 Borrel en netwerken
18:00 Walking dinner NVvP
Apart aanmelden via NVvP!

Plenaire lezingen

Taal in de ggz

‘De ggz is ingrijpend aan het veranderen. Zorgprofessionals, patiënten, wetenschappers en beleidsmakers zoeken naar manieren van diagnostiek en behandeling die beter aansluiten bij de realiteit van psychische ontregeling en herstel’, vertelt Strijbos. ‘Ze lopen daarbij tegen fundamenteel filosofische vragen aan. Wat is mentale gezondheid? Wanneer spreken we van ziekte? En hoe moeten we in onze samenleving omgaan met de complexiteit van psychisch lijden? Als hoogleraar wil ik academische filosofie inzetten om de ggz te helpen deze vragen van binnenuit te beantwoorden.’

Maakkracht

In een tijd van grote maatschappelijke problemen voelen we ons vaak machteloos. Hoe graag we ons ook willen inzetten voor een betere samenleving, onze huidige manier van problemen oplossen blijkt niet toereikend. Waarom lukt het niet om dat wat we belangrijk en goed vinden, centraal te stellen in de manier waarop we de samenleving vormgeven? Wat we nodig hebben is een heel andere denk- en werkwijze: die van kunstenaars en ontwerpers. Door de grote problemen van deze tijd te gaan zien als ontwerpopgaven, kunnen we het bestaande systeem radicaal veranderen.

RET-monitor: wat werkt en hoe leren we daarvan?

Recent hebben het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdspychiatrie en Levvel het onderzoek ‘Monitoring Regionale Expertteams in de Jeugdhulp’ verricht. Nederland kent 41 Regionale Expertteams (RETs), waarbij gemeenten aan kunnen kloppen bij complexere casuïstiek. Deze RETs hebben een ondersteunende functie o.b.v. consultatie en advies, procesregie, signalering en adviseren en leren van complexe zorgvragen. Sinds 2021 is een landelijke RET-monitor opgericht, waarin data kan worden verzameld en welke een grote rol kan spelen in het zelflerende aspect van dit stelsel. D.m.v. een vragenlijst, focusgroepen en diepte-interviews, is in kaart gebracht hoe RETs de monitor op dit moment gebruiken, werd geanalyseerd wat er nodig is om de dataverzameling te kunnen harmoniseren en werd er een advies opgesteld.

MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Je bent van harte welkom op 20 november.

Zie je daar!

20 november 2025, De Gelderlandfabriek, Culemborg

Volg het Kenniscentrum

Ook interessant

Bekijk de volledige agenda