Betrouwbare kennis over psychische problemen bij kinderen en jongeren

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Agenda

Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie: Complex, hoezo?

Logo van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie - kleur - voor online gebruik.jpg

Kom je op 20 november ook naar het Congres Kinder- en Jeugdpsychiatrie? Het wordt weer een inspirerend congres, met dit jaar als thema: Complex, hoezo? – Complexiteit in de jeugd-ggz.

In de jeugd-ggz hebben we dagelijks te maken met situaties die als complex worden bestempeld. Maar wat bedoelen we daar precies mee? Wanneer noemen we iets ‘complex’, en wat zegt dat over hoe we naar problemen en samenwerkingen kijken? Tijdens dit congres staan we stil bij hoe we omgaan met complexiteit – in casuïstiek, in systemen en in samenwerking met elkaar.

Er is aandacht voor actuele thema’s zoals het Deltaplan Jeugdtrauma en resistente depressie. Daarnaast is er ruimte voor verdieping in verschillende workshops, die vanuit diverse perspectieven reflecteren op de vraag wat complexiteit betekent in ons werk. Ook is er een muzikaal intermezzo.

Voor wie?

Het congres is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jongeren: kinder- en jeugdpsychiaters, klinisch- en GZ-psychologen, orthopedagogen, jeugdartsen, beleidsmakers, bestuurders, ervaringsdeskundigen, studenten en andere geïnteresseerden.

MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Je bent van harte welkom op 20 november.

Zie je daar!

Programma

09:00 Inloop en registratie
10:00 Opening door de dagvoorzitters
Ramón Lindauer en Hannah Swart
10:15 Plenaire lezing – Taal in de ggz
Derek Strijbos (zie hieronder)
10:55 Plenaire lezing – Maakkracht
Jetske van Oosten (zie hieronder)
11:25 Pauze
11:50 Workshopronde 1

  • Genderdiversiteit bij jongeren
  • DevelopRoad onderzoek
  • Tussen hokjes en houvast: Classificeren in de jeugd-ggz
  • Lichaamsgericht werken bij complexe vraagstukken
12:50 Lunch
14:00 Workshopronde 2

  • Complexe casuïstiek doorbreken
  • Complex trauma bij meerdere gezinsleden
  • Psychiatrie en LVB
  • Autonomie- en herstelbevorderend werken met jongeren
15:00 Pauze
15:15 Intermezzo
Carlijn Hoogeveen
15:45 Plenaire lezing – RET-monitor: wat werkt en hoe leren we daarvan?
Sarah van der Weele (zie hieronder)
16:20 Uitreiking beurs Suffugium
16:30 Afsluiting door de dagvoorzitters
16:45 Borrel en netwerken
18:00 Walking dinner NVvP
Apart aanmelden via NVvP!

Taal in de ggz

‘De ggz is ingrijpend aan het veranderen. Zorgprofessionals, patiënten, wetenschappers en beleidsmakers zoeken naar manieren van diagnostiek en behandeling die beter aansluiten bij de realiteit van psychische ontregeling en herstel’, vertelt Strijbos. ‘Ze lopen daarbij tegen fundamenteel filosofische vragen aan. Wat is mentale gezondheid? Wanneer spreken we van ziekte? En hoe moeten we in onze samenleving omgaan met de complexiteit van psychisch lijden? Als hoogleraar wil ik academische filosofie inzetten om de ggz te helpen deze vragen van binnenuit te beantwoorden.’

Maakkracht

In een tijd van grote maatschappelijke problemen voelen we ons vaak machteloos. Hoe graag we ons ook willen inzetten voor een betere samenleving, onze huidige manier van problemen oplossen blijkt niet toereikend. Waarom lukt het niet om dat wat we belangrijk en goed vinden, centraal te stellen in de manier waarop we de samenleving vormgeven? Wat we nodig hebben is een heel andere denk- en werkwijze: die van kunstenaars en ontwerpers. Door de grote problemen van deze tijd te gaan zien als ontwerpopgaven, kunnen we het bestaande systeem radicaal veranderen.

RET-monitor: wat werkt en hoe leren we daarvan?

Recent hebben het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdspychiatrie en Levvel het onderzoek ‘Monitoring Regionale Expertteams in de Jeugdhulp’ verricht. Nederland kent 41 Regionale Expertteams (RETs), waarbij gemeenten aan kunnen kloppen bij complexere casuïstiek. Deze RETs hebben een ondersteunende functie o.b.v. consultatie en advies, procesregie, signalering en adviseren en leren van complexe zorgvragen. Sinds 2021 is een landelijke RET-monitor opgericht, waarin data kan worden verzameld en welke een grote rol kan spelen in het zelflerende aspect van dit stelsel. D.m.v. een vragenlijst, focusgroepen en diepte-interviews, is in kaart gebracht hoe RETs de monitor op dit moment gebruiken, werd geanalyseerd wat er nodig is om de dataverzameling te kunnen harmoniseren en werd er een advies opgesteld.

Terug naar boven

Genderdiversiteit bij jongeren

Hannah Swart en ervaringsdeskundige Tessie Wijhers
Tijdens deze workshop deelt Tessie zijn ervaringsverhaal betreft genderdiversiteit in combinatie met psychische problematiek. Dit gebeurt in interviewstijl. Hannah Swart is beleidsmedewerker van het kenniscentrum kinder- en jeugdpsychiatrie en zal Tessie vragen stellen. Ook is er ruimte om zelf je vragen te stellen aan Tessie.

DevelopRoad onderzoek

Rianne de Soet en Eva van Well
In gesprek met Rianne de Soet leren de deelnemers de belangrijkste bevindingen uit het DevelopRoad onderzoek dat als een van de eerste wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan naar een doelgroep die binnen de wetenschap ook als ‘te complex wordt gezien’ en daarmee buiten de bestaande hokjes valt. En je leert complexiteit beter begrijpen door uitleg over het belang van een sterke koppeling tussen praktijkervaringen en wetenschap, door praktijkgericht onderzoek en doordat de verhalen van jongeren en behandelaren centraal worden gesteld.

Tussen hokjes en houvast: Classificeren in de jeugd-ggz

Kirsten Hoogerheide & Rosanne van der Jagt
Wel of niet classificeren; hoe maak je een goede afweging? Professionals hebben vaak met dit dilemma te maken. Vooral als je werkt met kinderen en jongeren die nog in ontwikkeling zijn. Om deze afweging goed te kunnen maken, heb je kennis nodig over het nut en de risico’s van classificaties. In deze workshop leer je hier meer over en gaan we aan de hand van de ‘Handreiking classificatie in de praktijk’ van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) in debat over de keuze wel of niet classificeren in verschillende casussen. 

Lichaamsgericht werken bij complexe vraagstukken

Fieke Klein Wassink
Fieke is GZ-psycholoog, EMDR- en Sensorimotor Psychotherapeut en heeft veel ervaring in behandeling van gedragsproblematiek en trauma. Deze workshop is ervaringsgericht. Fieke laat zien wat het nut is van het herkennen van lichamelijke signalen, leert je hoe je Bottom-up werkt (starten vanuit het lijf) en laat je kennismaken met het proces van bewegingen tracken.

Terug naar boven

Complexe casuïstiek doorbreken

Ingrid van Gool en Etienne van Koningsveld
Regionale Expertiseteams (RETs) denken mee en adviseren bij vastgelopen zorgvragen. Bovenregionale Expertisenetwerken (BENs) zijn hierin ondersteunend. Ingrid en Etienne vertellen over wat de RETs en BENs precies doen, waarin zij van elkaar verschillen, hoe zij ondersteunen en wat de meerwaarde daarvan is. Ook vertellen ze hun ervaring op het gebied van complexe casuïstiek doorbreken. Ze nemen je mee in een casus en beantwoorden al je vragen over de RETs en de BENs.

Complex trauma bij meerdere gezinsleden

Linda Gerits
Linda is werkzaam bij het Deltaplan Jeugdtrauma en vertelt over het werken met gezinnen als er sprake is van complex trauma bij meerdere gezinsleden. Waar begin je, wat zijn de valkuilen en hoe kun je stapjes blijven zetten?

Psychiatrie en LVB

Marielle Dekker en Sammy Roording
Marielle en Sammy zijn beiden werkzaam bij Kajak en nemen je mee in de wereld van LVB. Zij vertellen meer over de uitdagingen en kansen voor jongeren met LVB en psychiatrische klachten en hoe complex dit kan zijn.

Autonomie- en herstelbevorderend werken met jongeren

Anne Pelzer
In deze workshop onderzoeken we hoe we in een complexe wereld mensen kunnen ondersteunen die verstrikt raken in een psychiatrische crisis. We staan stil bij de vraag hoe autonomie en herstel bevorderd kunnen worden, juist op momenten dat alles onder druk staat. Wat betekent een crisis eigenlijk? Hoe kun je vanuit relationele veiligheid nabij zijn, en tegelijkertijd ruimte laten voor iemands eigen regie? Samen kijken we naar concrete toepassingen in de praktijk en de maatschappelijke waarden en dilemma’s die daarbij spelen. Het uitgangspunt: naast elkaar staan in plaats van tegenover elkaar, en vanuit samenwerking bouwen aan herstel.

Terug naar boven

MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Je bent van harte welkom op 20 november.

Zie je daar!

20 november 2025, De Gelderlandfabriek, Culemborg

Volg het Kenniscentrum

Ook interessant

Bekijk de volledige agenda