Het Platform Integrale Specialistische Jeugdhulp is gefundeerd op de volgende bronnen en achtergronddocumenten: Gedachtegoed Het fundament van de eerste 1001 kritieke dagen Het gedachtegoed van integrale vroeghulp (zie ook de handreiking ‘Jeugdgezondheidszorg & Integrale Vroeghulp: Samen sterk’) Flexible Assertive Community Treatment (F-ACT) De visie en methodiek van Triple C De richtlijn effectieve interventies bij LVB van het VOBC Ascend, the Aspen Institute Selfdetermination theory (Van Steenkiste e.a.) Traumatheorieën First do no harm (proefschrift Peer van der Helm) Websites Dossier Integrale Jeugdhulp FACT Nederland Wat werkt bij integrale jeugdhulp? (pdf) Literatuur Berge, I. ten, Addink, A., Baat, M. de, Bartelink, C., Rossum, J. van, & Vinke, A. (2012). Stoppen en helpen – een adequaat antwoord op kindermishandeling. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Bronstein, L. R. (2003). A model for interdisciplinary collaboration. Social work, 48(3), 297-306. Choy, J., & Schulze, E. (2010). Het beoordelen van het toekomstperspectief van pleegkinderen. In P. van den Bergh & T. Weterings (Red.), Pleegzorg in perspectief. Ontwikkelingen in theorie en praktijk (pp. 305-318). Assen: Van Gorcum. Kaats, E. & Opheij, W. (2012). Leren samenwerken tussen organisaties – Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships. Deventer: Kluwer. Ungar, M., Liebenberg, L., & Ikeda, J. (2014). Young people with complex needs: designing coordinated interventions to promote resilience across child welfare, juvenile corrections, mental health and education services. British Journal of Social Work, 44, 675–693. Wienke, D. (2014). School en wijk verbonden. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Zijden, Q. van der, Diephuis, K., GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs (LECSO), Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, & Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra (VOBC LVG). (2012). Handreiking integrale zorg: samenwerken rond jeugd met meervoudige problematiek en hun gezin.