Oorspronkelijke versie: Berden, Althaus, & Verhulst (1988) Huidige versie: Veerman, Janssen, ten Brink, van der Horst, & Koedoot (2003) Doel: Het systematisch in kaart brengen van potentieel ingrijpende, stressvolle gebeurtenissen die in gezinnen kunnen voorkomen. Gebruik: Doelgroep: 0-18 jaar Afname en scoring: Hoe: In te vullen door de ouders. Tijdsduur: 15 minuten Inhoud van de vragenlijst VMG Materiaal Vragenlijst Schalen De VMG bestaat uit 15 items. Scoring van de VMG vindt plaats op ja/nee-basis. Indien ‘ja’ wordt ook de datum van de gebeurtenis ingevuld en of de ervaring positief of negatief was voor het kind. Interpretatie Na het invullen van de vragenlijst worden de antwoorden gescoord door de hulpverlener of onderzoeker. De score geeft aan hoeveel levensgebeurtenissen de jeugdige in het afgelopen jaar heeft meegemaakt. De behaalde score wordt overgenomen op het scoringsformulier van de VG&O. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst VMG Betrouwbaarheid: onbekend Begripsvaliditeit: onbekend Criteriumvaliditeit: onbekend Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst VMG Veerman, J.W., Janssen, J., Brink, L.T. ten, Horst, H. van der & Koedoot, P. (2003). Vragenlijst Meegemaakte Gebeurtenissen (VMG). Coddington, R.D. (1972a). The significance of life events as etiologic factors in the diseases of children, I. A survey of professional workers. Journal of Psychosomatic Research, 16, 7-18. Coddington, R.D. (1972b). The significance of life events as etiologic factors in the diseases of children, II. A study of a normal population. Journal of Psychosomatic Research, 16, 205-213. Berden, G.F.M.G., Althaus, M. & Verhulst, F.C. (1988). Dragen “levensgebeurtenissen” bij tot gedragsveranderingen bij kinderen en jeugdigen: Voorlopige onderzoeksresultaten. In P.P. Goudena, H.J. Groenendaal & F.A. Swets-Gronert (Red.). Kind in geding: Bedreigende en beschermende factoren in de psychosociale ontwikkeling van kinderen (pp. 85-99). Amersfoort/Leuven: Acco. Evt. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst VMG Praktikon: >> Download de vragenlijst >> Download de handleiding GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ