Oorspronkelijke versie: Sascher et al., 2022 Huidige versie: Kooij & Lindauer, 2022 Doel: Screening van posttraumatische stressklachten Gebruik: Trauma en kindermishandeling Doelgroep: 3-18 jaar Afname en scoring: De KJTS bestaat uit drie lijsten: Zelfrapportage voor jongere vanaf 7 jaar Ouderrapportage voor jongere vanaf 7 jaar Ouderrapportage voor kinderen 3-6 jaar De screener kan zelfstandig afgenomen worden of onder begeleiding. De scoring wordt gedaan aan de hand van een score formulier. De KJTS kent een totaalscore en scores per domein. Inhoud van de vragenlijst KJTS-NL Materiaal De KJTS bestaat uit een korte checklist van vijftien ingrijpende gebeurtenissen die een kind mogelijk heeft meegemaakt. Daarop volgen 20 vragen die beantwoord kunnen worden op een 5 punt Likertschaal met de scores: 0=”nooit”, 1= “bijna nooit”, 2= “soms” en 3= “vaak”. De vragen volgen de DSM-5 criteria: ‘Herbeleving’, ‘Vermijding’, ‘Negatieve stemming en cognities’ en ‘Verhoogde prikkelbaarheid’. De lijst wordt afgesloten met 5 vragen over de belemmeringen door de klachten in het dagelijks functioneren. De vragenlijst voor jonge kinderen (ouderraportage 3-6 jaar) bestaat uit 16 items. Interpretatie De KJTS wordt gescoord met het scoreformulier. De totaalscore geeft een weergave van drie gebieden Groen: ‘normaal niet klinisch verhoogd’ ; Geel: ‘mogelijke traumagerelateerde stress symptomen’ ; Rood: ‘klinische verhoogde score, verhoogde kans op de aanwezigheid van PTSS’. De KJTS is een screeningsinstrument, en kan om deze reden niet als diagnostisch instrument ingezet worden. Bij een verhoogde score wordt gedegen traumadiagnostiek geadviseerd, zoals de CAPS-CA, een semigestructureerd trauma interview. Daarnaast is het van belang om eventuele medicatie- of middelengebruik van het kind mee te nemen. Dit gebruik kan invloed hebben op de score (zoals moeite hebben met slapen en het gebruik van slaapmedicatie). Ook kan extreme vermijding leiden tot een lagere score dan in werkelijkheid aanwezig is. Om deze reden wordt aangeraden om ook informanten mee te nemen in de afname van de KJTS. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst KJTS-NL Begripsvaliditeit: voldoende Criteriumvaliditeit & Betrouwbaarheid: Onderzoek is in afrondende fase en wordt verwacht halverwege 2023 Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst KJTS-NL Sachser, C., Berliner, L., Risch, E., Rosner, R., Birkeland, M. S., Eilers, R., … & Jensen, T. K. (2022). The child and Adolescent Trauma Screen 2 (CATS-2)–validation of an instrument to measure DSM-5 and ICD-11 PTSD and complex PTSD in children and adolescents. European journal of psychotraumatology, 13(2), 2105580 Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst KJTS-NL De KJTS is vrij verkrijgbaar, en in diverse talen via https://ulmer-onlineklinik.de/course/view.php?id=1701. Het copyright van de Nederlandstalige versie berust bij Kooij, L.H. & Lindauer R.J.L. (2022, Amsterdam UMC, Levvel). GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ