Oorspronkelijke versie: Einfeld & Tonge (1992) Huidige versie: Einfeld & Tonge (2002) Doel: Meten van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen met ontwikkelings- en verstandelijke beperkingen. Gebruik: Lichtverstandelijke Beperkten (LVB) Doelgroep: 4-18 jaar met verstandelijke beperking Afname en scoring: Hoe: De DBC heeft twee versies, de DBC-P en de DBC-T. De DBC-P dient ingevuld te worden door de ouder/verzorger die het kind minimaal 6 maanden kent. De DBC-T wordt ingevuld door de leerkracht die het kind minimaal 2 maanden kent. Beide onder supervisie van een diagnostisch getrainde professional. Tijdsduur: 10 Tot 15 minuten Inhoud van de vragenlijst DBC Materiaal Vragenlijst en handleiding. Schalen De DBC-P bestaat uit 96 items en kan gescoord worden op drie niveaus: de Totale Probleem gedrag score, die een algemene maat van gedrags- en emotioneel verstoringen meet. Op het tweede niveau meet het verstoringen in vijf dimensies: Verstorend/Antisociaal gedrag, In zichzelf gekeerd, Communicatie-verstoringen, Angst en Sociaal verband. Het derde niveau betreft de scores op individuele gedragsitems en meet het voorkomen en de ernst van de individuele items. Interpretatie Items worden gescoord op een driepuntsschaal (0= niet waar, 1= beetje of soms waar, 2= helemaal of vaak waar). Ruwe scores kunnen omgezet worden in percentielscores. Scores kunnen handmatig en digitaal uitgewerkt worden. Betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst DBC Betrouwbaarheid: niet bekend Begripsvaliditeit: niet bekend Criteriumvaliditeit: niet bekend Wetenschappelijke onderbouwing van de vragenlijst DBC Einfeld S. L. & Tonge B. J. (1992). Manual for the Developmental Behaviour Checklist (DBC) (Primary Carer Version). School of Psychiatry, University of New South Wales, Sydney; Centre for Developmental Psychiatry and Psychology, Monash University, Clayton. Einfeld, S. L. & Tonge, B. J. (2002). Manual for the Developmental Behaviour Checklist Diagnostisch instrument: Developmental Behaviour Checklist (DBC) (second edition). Clarke, A. R., Tonge, B. J., Einfeld, S.L., et al. (2003). Assessment of change with the Developmental Behaviour Checklist. Journal of Intellectual disability Research, 47: 210-212 Part 3. Uitgever en beschikbaarheid van de vragenlijst DBC Verkrijgbaar bij Western Psychological Services via www.wpspublish.com Of via: DBC@med.monash.edu.au GGZ Standaarden Algemene aanbevelingen voor het voorkomen, herkennen, diagnosticeren en behandelen van psychische klachten en stoornissen. Gebaseerd op wetenschappelijke kennis én ervaringen van patiënten en professionals. Naar de GGZ Standaarden NJi Databank Instrumenten Meer dan 100 instrumenten die professionals in de jeugdsector ondersteunen bij oordeels- en besluitvorming: signalering, risicotaxatie, diagnostiek, indicatiestelling en evaluatie. Naar de NJi Databank Instrumenten Instrumenten A-Z Betrouwbare instrumenten voor diagnostiek van psychische problemen Praktijkstandaarden Alle praktijkstandaarden voor diagnose en behandeling van kinderen en jongeren met ernstige psychische problemen Heeft deze kennis je geholpen? Bedankt voor je feedback Wil je hieronder aangeven wat je goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Jouw feedback Duimen thumbs-up Duimen thumbs-down Δ Onderwerp Verbetering op de tekstKlinische stageMedicatieBehandelingen en instrumentenContact met een expert of behandelaarOpvoedenZorg voor mijn kindPers- of mediaverzoekIets anders (typ je vraag hieronder) Bericht Naam E-mail Δ