Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Procedure

Signalering en doorverwijzing

Scholen spelen een belangrijke rol in het signaleren van leerproblemen bij kinderen. Didactische evaluaties en signaleringstoetsen van het leerlingvolgsysteem kunnen hier bijvoorbeeld voor gebruikt worden.

Een aanmelding voor diagnostisch onderzoek naar dyslexie of dyscalculie vanuit de school en ouders gebeurt wanneer:

1) de schoolanamnese en signaleringsgegevens stagnatie aantonen en

2) de gegevens betreffende extra begeleiding op school aantonen dat hierin geen of onvoldoende verbetering optreedt.

Een periode van 3 tot 6 maanden extra begeleiding is hiervoor een goede leidraad. Naast een achterstand of stilstand in prestaties kunnen gedragssignalen bij de leerling (zoals vermijdingsgedrag, opstandigheid of afnemende motivatie) ook aanleiding vormen om nader onderzoek te doen.

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Jouw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

    Sluiten