Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Klinisch beeld

Hoe wordt dyslexie gedefinieerd?

Daar men nog steeds op zoek is naar definitieve oorzaken zijn van dyslexie pleiten wij ervoor om de definitie beschrijvend te houden. Er is inmiddels grote overeenstemming tussen de criteria van de DSM-5 en de Stichting Dyslexie Nederland (SDN).

De Stichting Dyslexie Nederland (SDN, 2016) definieert als een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.

Hoe wordt dyscalculie gedefinieerd?

“Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het vlot/accuraat oproepen van rekenfeiten en/of het leren en vlot/accuraat toepassen van rekenprocedures” (Desoete, e.a., 2010).

DSM-5

In de DSM-5 worden dyslexie en dyscalculie gerangschikt onder de noemer specifieke leerstoornissen. Hierbij gaat men uit van 4 criteria te weten:

A Hardnekkigheid

B Achterstand

C Zichtbaarheid

D Specificiteit

>> Lees de uitgebreide beschrijving van de DSM-criteria onder Diagnostiek

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Jouw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

    Sluiten